Dialogi - Szkółka KS

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w dialogach jest ich błędny zapis. Pamiętajcie, że „-” nie jest myślnikiem. Ów znak służy do łączenia wyrazów. Jeśli chcemy zapisać dialog, rozpoczynajmy i kończmy go znakiem „–”. Wiem, niewiele się różnią, ale niestety to smutna konieczność.


Drugim, notorycznie powtarzającym błędem jest nieokiełznanie interpunkcji w zdaniach. Dialog dialogiem, wypowiedzi bohaterów opowiadania mają mniej sztywne reguły, aczkolwiek należy stosować kropki, wykrzykniki, znaki zapytania, wielokropki... A jak potem zacząć wypowiedź narratora? Pokazuję i objaśniam:


– Cześć, Tomek – powiedziałam do chłopaka. – Masz bardzo ładny uśmiech, wiesz? – Przechyliłam delikatnie głowę, wbijając wzrok w rozmówcę. – Chciałabym cię poznać. – Zagryzłam lekko dolną wargę.

Na przykładzie tej wypowiedzi omówię najważniejsze kwestie.


  1. „– Cześć Tomek – szepnęłam” ← tu nie stawiamy kropki po wypowiedzi dziewczyny, a dalsza część zdania rozpoczyna się od czynności werbalnej (mówionej) i nakreśla to, że bohaterka kwestię mówi.
  2. „[...] do chłopaka. – Masz bardzo ładny [...]” ← tu musimy postawić kropkę, gdyż kolejne zdanie po myślniku jest nową myśl. Stąd wypowiedź rozpoczęta wielką literą.
  3. „[...] uśmiech, wiesz? – Przechyliłam delikatnie głowę […]” ← tu rolę zakończenia zdania pełni znak zapytania, a ponieważ czynność, jaką dziewczyna wykonuje nie jest werbalna, a opisuje jej ruch, kwestię narratora rozpoczynamy wielką literą. Ta sama zasada tyczy się ostatniej części wypowiedzi. „– Chciałabym cię poznać. – Zagryzłam lekko dolną wargę.”


Trzecia ważna kwestia, o której należy pamiętać: nasi bohaterowie żyją (naturalnie w opowieści), więc nie zapominajmy o tym, że ton głosu czasem się zmienia, niekiedy ktoś podczas rozmowy podrapie się w rękę, inny będzie bawił się sznureczkiem przy bluzce. Nie zapominajmy o takich detalach, które świetnie tworzą świat przedstawiony i są niezwykle obrazowe ;)


Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie mini-kurs z dialogów komuś na coś się przyda. W kolejnych tygodniach omawiać będę kolejne najczęstsze błędy, a każdy z postów tego typu znajdziecie w menu pod hasłem „Szkółka”.


Pozdrawiam i do następnego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz